GIMP - ändra ögonfärg

Jag fick en fråga ifall jag inte skulle kunna visa lite olika saker man kan göra med redigeringsprogramet GIMP, och hur man gör det. Bland annat var det någon som ville veta hur man ändrar ögonfärgen, vilket är väldigt enkelt. Så självklart kan jag visa hur man gör det! Kontakta mig ifall det är något mer ni vill veta.

Först och främst lär du ju ladda ner GIMP, om du inte redan har det förstås. Det kan du göra här.

Öppna programet, klicka på arkiv >> öppna..
Då kommer det upp en till ruta och det ser ut ungefär såhär:
Bläddra i dina bildmappar tills du hittar den bilden du vill redigera. Klicka sedan på öppna.

Nu har du fått upp din bild, då zoomar du in ögat. Det gör du nere där jag har markerat med rött.

Välj verktyget Pensel i Verktygslådan, Ändra Läge från Normal till Överlagring.
Dra Opaciteten till ca. 50 och ändra penseln till Circle Fuzzy.




Klicka på den svart/vita rutan som är rött markerat med en cirkel på bilden här nedanför.
Välj den färg du vill ha på dina ögon. Klicka sedan på OK.

Sedan är det bara att börja måla! Akta så det inte kommer utanför bara. Ifall det skulle komma utanför är det bara att klicka på Redigera >> Ångra pensel så får du måla om. Svårare än så är det inte!

Hoppas ni förstår hur man ska göra nu, jag försökte att vara så tydlig som möjligt. Lycka till! :)

Kommentarer
Postat av: Amanda

Super schysst att du visade! :) Men nu har jag en till fråga, hur gör man lite mer markerade skuggor i ansiktet, gör sig smalare smalare och markerar mascaran? Så som du har gjort på en bild i ett av dina inlägg :)

2010-09-19 @ 19:04:47
URL: http://cubillos.blogg.se/
Postat av: Amanda

Hihi, tack så mycket! :) Klart du inte behöver visa allt på samma gång eller ikväll, vara bara ett litet önskemål. Men jag skall absolut kika in här fler gånger :)

2010-09-19 @ 19:19:07
URL: http://cubillos.blogg.se/
Postat av: emms

är de inte svårt att använda de programet? Är de bättre än photoscape?

2010-10-12 @ 18:46:06
URL: http://capisce.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0